Kaip pasirūpinti savimi, kai tuo pačiu padedate depresija sergančiam asmeniui

 Kai  šeimos narys arba draugas kenčia nuo depresijos, jūsų parama ir paskatinimas yra labai svarbūs jam sveikstant. Tačiau depresija gali paliesti ir jus, jei nekreipsite dėmesio ir į savo poreikius. Kaip padėti savo artimam žmogui ir išlaikyti savo emocinę pusiausvyrą?
                  
                  Pagalba šeimos nariui ar draugui sergant depresija.

 Depresija yra rimta liga, kuri paveikia milijonus žmonių. Ji nesirenka nei amžiaus, nei socialinio sluoksnio. Su šia liga galime susidurti  kasdieniame gyvenime, todėl depresija sukelia didžiulį skausmą ne tik tiems, kurie kenčia nuo jos, bet ir daro įtaką aplinkiniams. Tačiau ši liga yra išgydoma.
 Jei kas nors iš jūsų artimųjų serga depresija, jūs taip pat galite patirti tokias pat sunkias emocijas kaip: bejėgiškumas, nusivylimas, pyktis, baimė, kaltė ir liūdesys. Tikrai nėra lengva būti  su depresija sergančiu artimuoju ar draugu. Tokia sunki emocinė būklė gali tapti neįveikiama, jei jūs nepasirūpinsite ir savimi.
 

 Kaip elgtis siekiant padėti savo mylimam žmogui ar draugui?
 

 Pradėkite domėtis depresija ir būdais, kaip apie tai kalbėtis su savo šeimos nariu ar draugu. Taip pat nepamirškite pasirūpinti ir savo emocine savijauta. Domėjimasis savo poreikiais nėra savanaudiškumas - tai yra būtinybė. Jūsų emocinis stiprumas leis jums suteikti nuolatinę paramą ir palaikymą depresijos kamuojamam šeimos nariui ar draugui.
 

 Ką reikia žinoti apie depresiją, sergant šeimos nariui ar draugui?
 

• Depresija yra rimta liga,  negydoma  gali būti labai žalinga psichiškai, fiziškai ir socialiai. Nenuvertinkite depresijos sunkumo. Depresija atima iš asmens energiją, optimizmą ir motyvaciją. Jūsų šeimos narys ar draugas negali pats lengvai jos įveikti, net ir stiprios valios pastangomis.
• Depresijos simptomai nėra asmeniniai. Jūsų šeimos nariui ar draugui sergant depresija sunku bendrauti giliame emociniame lygmenyje su kiekvienu, net ir su artimaisiais, kuriuos jis labai myli. Depresija sergantys žmonės dažnai sako įžeidžiančius žodžius, pratrūksta pykčiu. Nepamirškite, kad taip kalba “depresija“, o ne jūsų mylimas žmogus, todėl pabandykite to nepriimti asmeniškai.
• Slepiama problema negali būti išspręsta. Tai nepadės nei jums, nei sergančiam depresija, jei jūs teisinsitės, slėpsite esančią problemą, meluosite, dangstysite ligą.  Tai gali sulaikyti depresija sergantį asmenį ieškoti gydymo galimybių.
• Jūs negalite “pagydyti“ sergančiojo depresija. Nesistenkite “išgelbėti“ savo artimo žmogaus nuo šios ligos. Nuo jūsų nepriklauso, kaip “pataisyti problemą“. Jūs nesate kaltas dėl savo artimo žmogaus depresijos, nesate atsakingas už jo laimės buvimą ar nebuvimą. Pasveikimas yra depresija sergančio asmens rankose.
 

                   Ar mano šeimos narys ar draugas gali būti paliestas depresijos?
 

 Šeima ir draugai dažnai yra pirmoji gynybos linija kovoje su depresija. Todėl  svarbu suprasti depresijos požymius ir simptomus. Jūs pirmi galite pastebėti, kad artimas žmogus susiduria su depresija, kol jis dar to nepripažįsta. Jūsų įtaka ir rūpestis gali motyvuoti asmenį kreiptis pagalbos.
 

 Būkite dėmesingi, jei jūsų mylimas žmogus:
• Atrodo, kad jis daugiau niekuo nesidomi.
•   Tampa liūdnas, irzlus, kritiškas, paniuręs, nors jam tai nebūdinga.
• Praranda susidomėjimą darbu, pomėgiais, nenori fizinio artumo, vengia intymumo ir kitų malonių veiklų.
• Dažnai kalba, kad jaučiasi "bejėgis" arba "beviltiškas".
• Išreiškia neigiamą, niūrų požiūrį į gyvenimą.
• Dažnai skundžiasi negalavimais ir skausmais, pavyzdžiui:  galvos skausmu, skrandžio problemomis, nugaros skausmu.
• Skundžiasi pastoviu nuovargiu, energijos stoka, visą laiką jaučiasi tarsi “nudrenuotas“.
• Yra pasitraukęs iš socialinės veiklos, vengia bendrauti su draugais, šeima.
• Miega mažiau nei paprastai, arba per daug.
• Valgo daugiau, arba mažiau nei įprastai,  neseniai daug kūno svorio priaugo arba prarado .
• Tapo neryžtingas, užmaršus, neorganizuotas.
• Pradėjo vartoti daugiau alkoholinių gėrimų, piktnaudžiauti medikamentais tokiais kaip receptiniai migdomieji ir skausmą malšinantys vaistai.
 

              Kaip kalbėtis su artimu jums žmogumi apie depresiją?
 

 Kartais sunku žinoti, ką pasakyti, kai kalbame su artimu žmogumi apie depresiją. Galbūt baiminatės, kad jei pasidalinsite savo rūpesčiu jis supyks, pasijaus įžeistas, arba ignoruos jūsų susirūpinimą. Jūs galite dvejoti, kokius klausimus užduoti arba kaip palaikyti.
 Jei jūs nežinote, kaip pradėti, šie pasiūlymai gali būti jums naudingi. Būti užjaučiančiu klausytoju yra daug svarbiau nei duoti patarimą. Jūs neturite bandyti "išgydyti" asmenį, jūs tiesiog turite būti geras klausytojas. Dažnai paprastas pokalbis gali būti milžiniška pagalba tam, kas kenčia nuo depresijos. Skatinkite depresija sergantį asmenį kalbėti apie jo jausmus ir būkite pasirengę klausytis be vertinimo.
 Nesitikėkite, kad vienu pokalbiu viskas išsispręs. Depresija sergantys žmonės linkę pasitraukti iš kitų akiračio ir izoliuoti save. Jums gali tekti išreikšti savo susirūpinimą ir norą klausytis vėl ir vėl.  Nuolatos būkite švelnūs ir kantrūs.
 

 Būdai, kaip pradėti pokalbį:
• Aš jaučiuosi susirūpinęs tavimi pastaruoju metu.
• Neseniai pastebėjau pasikeitimus ir man rūpi, kaip tu laikaisi.
• Norėjau pasiteirauti, kaip tu, nes atrodai nusiminęs pastaruoju metu.
 

Klausimai, kuriuos galite užduoti:
• Kada tu pradėjai taip jaustis?
• Ar kažkas atsitikto, kas tave verčia taip jaustis?
• Kaip aš galiu dabar tave  geriausiai palaikyti ?
• Ar pagalvojai kreiptis pagalbos, paramos?
 Atminkite, kad palaikant labai svarbu paskatinimas ir viltis. Labai dažnai tai yra pagrindas kalbant su asmeniu, susidūrusiu su depresija.
 

 Ką jūs galite pasakyti, kas padėtų:
• Tu esi ne vienas šioje situacijoje. Aš esu čia, dėl tavęs.
• Galbūt tu negali patikėti dabar, bet tai kaip tu jautiesi pasikeis.
• Man galbūt nepavyks tiksliai suprasti, kaip tu jautiesi, bet aš rūpinuosi tavimi ir noriu padėti.
• Kai nori pasiduoti pasakyk sau, kad laikysiesi dar vieną dieną, valandą, minutę – bet ko, kas tau gali padėti.
• Tu esi man svarbus. Tavo gyvenimas yra man svarbus.
• Pasakyk man, ką aš galiu padaryti dabar, kad tau padėčiau.
 

 Venkite sakyti:
• Tai viskas tavo galvoje.
• Mes visi susiduriame su tokiu laikotarpiu, kaip šis.
• Pažiūrėk į šviesiąją pusę.
• Tu turi tiek daug dėl ko gyventi, kodėl tu nori pasitraukti?
• Aš nieko negaliu padaryti dėl šios situacijos, kurioje dabar esi.
• Tiesiog “atsibusk“ iš to.
• Kas tau darosi?
• Ar neturėtų dabar tau būti geriau?
 

            Kaip pasirūpinti savimi, kai tuo pačiu padedate depresija sergančiam asmeniui.
 

 Dažnai natūraliai kyla impulsas, noras išspręsti problemas žmogaus, kurį mylite. Tačiau jūs negalite kontroliuoti mylimo žmogaus depresijos. Kaip bebūtų, jūs galite kontroliuoti, kaip tinkamai  pasirūpinti savimi. Jums yra svarbu išlikti sveikiems, kaip ir depresijos prislėgtam žmogui gauti gydymą, todėl tegul jūsų sveikatos gerovė būna prioritetas.
 Prisiminkite lėktuvų palydovų patarimą: pirmiausiai uždėkite deguonies kaukę sau, prieš padedant užsidėti kam nors kitam. Kitaip tariant, įsitikinkite, kad jūsų sveikata ir laimė yra tvirta prieš bandant padėti tam, kuris prislėgtas depresijos. Jūs negalėsite padėti savo šeimos nariui ar draugui, jei išseksite nuo pastovaus spaudimo bandant padėti. Kai jūs, pirmiausiai, pasirūpinsite jūsų pačių poreikiais - turėsite energijos ištiesti pagalbos ranką kitam.
 

 Kaip galite pasirūpinti savimi.
 

 Šios idėjos padės jums išlaikyti savo jėgas, kurių  reikės, palaikant savo šeimos narį ar draugą depresijos laikotarpiu, besigydant ir atgaunant pusiausvyrą:
• Išsikalbėkite. Jūs galite nesiryžti kalbėti, kai prislėgtas depresijos artimas žmogus jus liūdina ar nuvilia. Tačiau sąžiningas bendravimas iš tikrųjų padeda ilgalaikių santykių palaikymui. Jei jūs kenčia tyloje ir leidžiate pasipiktinimui augti, jūsų mylimas žmogus perims šias negatyvias emocijas ir jausis dar blogiau. Švelniai kalbėti apie tai, kaip jaučiatės prieš slopinamoms emocijoms iškylant į paviršių, kai jau būna pernelyg sunku bendrauti.
• Nustatykite ribas. Žinoma, jūs norite padėti, bet jūs galite padaryti tik tiek, kiek galite. Jūsų pačių sveikata “išseks“, jei  leisite jūsų gyvenimui daryti įtaką ir kontroliuoti  artimo žmogaus depresiją. Jūs negalite ištisą parą teikti paramą ir palaikymą be pasekmių. Siekiant išvengti perdegimo ir apmaudo, nustatykite aiškias ribas to, ką norite ir sugebate daryti. Jūs nesate jūsų mylimo žmogaus terapeutas, todėl nereikia imtis šios atsakomybės.
• Nevenkite gyventi savo gyvenimą. Kol  kasdienybės pokyčiai yra neišvengiami ir reikia rūpintis savo šeimos nariu ar draugu, padarykite viską, kad išliktų jūsų susitikimai, planai, laisvalaikis su draugais. Jei  artimas žmogus depresijos laikotarpiu negali eiti į svečius, į renginį arba vykti į kelionę, kas buvo suplanuota, paprašykite prisijungti draugo ar kito asmens.
• Siekite paramos. Jūs neišduodate savo šeimos nario ar draugo, prislėgto depresijos, kai siekiate paramos bei palaikymo iš kitų. Dalyvavimas paramos grupėje, pokalbis su terapeutu ar patikimu draugu padės  išgyventi šį sunkų gyvenimo laikotarpį. Jums nereikia pasakoti smulkmenų apie  artimo žmogaus depresiją, išduoti pasitikėjimą, o sutelkti dėmesį į savo emocijas ir tai, ką jaučiate. Įsitikinkite, kad jūs galite būti visiškai sąžiningas su asmeniu, kuris nevertindamas jūsų emocijų jus išklausys.
 

          Paskatinkite  jūsų artimą žmogų, sergantį depresija, kreiptis pagalbos.
 

 Nors jūs negalite daryti įtakos artimo žmogaus sveikimo laikotarpiu, jūs galite padėti skatindami artimą žmogų kreiptis pagalbos. Depresijos apimtam žmogui gali  būti sunku pradėti gydymą. Depresija sekina žmogaus energiją ir motyvaciją, todėl net  veiksmas, kaip susitarti dėl vizito pas terapeutą arba susirasti gydytoją - gali atrodyti bauginantis procesas. Dėl depresijos kyla daug negatyvių minčių, todėl žmogus gali manyti, kad situacija yra beviltiška ir gydymas beprasmiškas. Dėl šių kliūčių gauti savo artimo žmogaus problemos pripažinimą ir padėti jam pamatyti, kad ji gali būti išspręsta – tai yra esminis žingsnis link pasveikimo depresijos metu.
 

 Individualios konsultacijos -  Vytautė Racevičienė / +370693 30002