Moters savijauta: pokyčiai menopauzės metu

 Hormoniniai pokyčiai, kurie vyksta menopauzės laikotarpiu gali būti įvairių psichologinių simptomų priežastys. Nors fiziniai simptomai, tokie kaip karščio pylimas ir nereguliarus ciklas yra dažniau aptariami bei gerai žinomi, tačiau psichologinis poveikis moters savijautai menopauzės laikotarpiu gali būti mažiau suvokiamas ir ribotas.

  Kokie yra psichologiniai menopauzės simptomai

 Žemiau  išvardinti simptomai, kurie gali būti susiję su menopauze. Su jais jau galite būti susidūrusios ar juos atpažinusios, jei esate  virš 40- ies metų amžiaus.


•irzlumas, nuotaikų kaita
•nerimas
•sunkumai įveikiant problemas
•panikos priepuoliai
•staigios, nepaaiškinamos baimės ar fobijos
•sumaištis
•bejėgiškumo jausmas
•nepasitikėjimas
•jausmas, kad tavęs nepastebi
•depresija

 Kai kurie psichologiniai simptomai gali būti susiję su fiziniais kūno pokyčiais dėl hormonų  pusiausvyros nebuvimo. Kiti gali būti tiesiogiai susijęs su hormonų pokyčiais, kurie vyksta menopauzės laikotarpiu. Kai bandoma suvaldyti fizinius simptomus, tai gali padėti sumažinti kai kuriuos psichologinius simptomus. Pavyzdžiui, hormonų bangavimas gali pažadinti naktį, sukeldamas naktinį prakaitavimą ir nemigą,   dėl to kitą dieną bus jaučiamas nuovargis bei nerimas.
 
  Menopauzės nerimas
 
 Menopauzės nerimas yra labai paplitęs ir dažnai  vienas iš sunkiausių simptomų, su kuriais tenka susidurti menopauzės laikotarpiu. Tačiau svarbu žinoti, kad šioje kelionėje esate ne vienos ir atvirai išsikalbėjusios  galite gerokai palengvinti savo būseną. Daugelis iš mūsų jaučiasi nesugebančios susitvarkyti su tokiomis situacijomis, kurios anksčiau nebuvo problema. Kiekvieną dieną jaučiamės priblokštos įvairių gyvenimo aspektų . Tai gali atrodyti bauginančiai, kenkti mūsų pasitikėjimui ir galime pradėti manyti, kad kiekvieną dieną einame iš proto. Nerimas tarsi kaupiasi ir sukuria stiprų slėgimo, įtampos jausmą mūsų galvose. Būsena kaip ir aiški, bet norint sumažinti spaudimą, įtampą mums reikia išlieti nerimą.
 
  Kaip galime sau padėti

•Pasikalbėkite su draugais. Dalijimasis savo jausmais ir emocijomis dažnai yra geriausias būdas atrasti, kad daugelis iš mūsų iš tikrųjų jaučiasi taip pat. Išsikalbėdamos galime rasti mūsų nerimo priežastis.

•Susikurkite užsiėmimų, veiklų planą. Pasirinkite tuos pomėgius ir veiklas, kurias labiausiai mėgstate ir darykite tai reguliariai. Tai gali būti ėjimas, bėgimas, plaukimas, joga, šokio užsiėmimai ir kita veikla. Tyrimai parodė, kad nerimas gali būti žymiai sumažintas užsiimant reguliaria, švelnia fizine veikla, todėl verta tai įtraukti į kasdieninę veiklą.

•Sutelkite dėmesį į savo kvėpavimą. Kai jaučiatės  išbalansuotos, nuraminkite savo kvėpavimą, užtruksite keletą minučių . Pvz., įkvėpkite skaičiuodamos iki 11, o iškvėpkite skaičiuodamos iki 7. Po kelių gilių, atpalaiduojančių įkvėpimų jūsų kūnas ir protas sulėtins jūsų mintis, jos taps daug aiškesnės.

•Susikurkite “laiką sau“. Labai daug energijos skiriame tam, kas vyksta aplink mus: darbas, šeima, rūpinimasis kitais. Labai trūksta laiko sau. Skirkite bent 10 minučių kiekvieną dieną, kad galėtumėte  pabūti savo miegamajame arba sodo namelyje, pasislėpti nuo pasaulio: atsipalaiduoti, pamąstyti ar paskaityti mėgstamą žurnalą, knygą.

•Skirkite laiko meditacijai ar sąmoningumą bei atidumą didinančioms praktikoms. Meditacijos metu galėsite nuraminti protą, pajausti kas su jumis vyksta šiuo metu, įsiklausysite į savo naujus poreikius. Sąmoningumą ir atidumą didinančios praktikos padės pajausti dabarties gerovę, atsipalaidavimo jausmus, sumažins kraujo spaudimą ir intensyvų širdies plakimą. Tai padės sumažinti menopauzės laikotarpiu jaučiamą nerimą ir stresą.

•Užsiimkite jogos praktika. Tam tikri jogos pratimų deriniai gali padėti sumažinti nerimą, pajausite stangresnį ir stipresnį kūną, būsite labiau atsipalaidavusios.

•Pabandykite išspręsti praeities emocines problemas. Menopauzė gali būti laikas skirtas atleidimui, gijimui ir užuojautai. Nesvarbu, ar jums reikės ieškoti profesionalios pagalbos, ar galėsite susitaikyti pačios, pabandykite visa tai paleisti, atleiskite ir judėkite pirmyn. Pirmiausiai pradėkite  nuo atjautos sau. Gyvenimas yra per trumpas, kad laikytumėtės nepasitenkinimo ar taikstytumėtės su netinkamu, nepagarbiu elgesiu jūsų atžvilgiu.

•Pasitarkite su gydytoju. Išlaikydamos atvirą dialogą ir plėtodamos gerus santykius su savo gydytoju gebėsite geriau kontroliuoti fizines priežastis, susijusias su menopauzės nerimu. Apsvarstykite pakaitinės hormonų terapijos galimybes. Nors kai kurioms moterims tabletės ir kremai nėra patogu,  tačiau daugeliui tai padėjo. Jei jūs nesate patenkinti galimybėmis, kurias siūlo jūsų gydytojas, pabandykite kreiptis į kitą specialistą, ieškoti jums priimtinų variantų.

•Stebėkite savo mitybą. Kiek puodelių kavos arba kofeino gėrimų  išgeriate kiekvieną dieną? Pabandykite sumažinti vartojimą, jei kofeinas sukelia jūsų nerimastingumą ir nervingumą.

•Prisiminkite ir peržvelkite, kiek alkoholio suvartojate. Alkoholis slopina mūsų  jausmus, uždangsto liūdesį ir dažnai naudojamas norint sumažinti nerimą, tačiau tai tik paaštrina problemą.

•Pasidomėkite natūraliais vaistažolių ir homeopatiniais preparatais. Tokių produktų sudėtyje yra natūralių ingredientų, kurie gali palengvinti jūsų simptomus. Žolelių arbata, pavyzdžiui, ramunėlių, yra žinoma dėl savo raminančių savybių. Galite tiesiog laikyti žolelių preparatus šalia, jau vien dėl to galėsite jaustis saugesnės. Homeopatas taip pat gali parinkti homeopatinius preparatus, kurie padeda esant nerimui

•Užsiimkite savarankišku mokymusi. Kaip sakoma - "žinios yra galia". Sužinokite daugiau apie menopauzės laikotarpiu pasireiškiančius simptomus, kad galėtumėte priimti protingus sprendimus, kas geriausiai tiktų jūsų kūnui ir protui. Pildykite savęs pažinimo dienoraštį, kas  gali suteikti puikių įžvalgų apie save, ką iš tikrųjų galvojate ir jaučiate. Tai gali padėti jums suprasti, kaip psichologiniai veiksniai gali daryti įtaką, prisidėti prie jūsų fizinių simptomų menopauzės laikotarpiu.

•Svarbiausia yra ieškoti profesionalios paramos ir ją priimti: pokalbio terapija su specialistu, kuris padės pažinti save, priimti, kuris padės rasti jums individualiai tinkančius ir priimtinus sprendimus, palaikančius vidinius bei išorinius resursus menopauzės laikotarpiu.
 

 Pasidalinus sunkumais, liūdesiu – jo lieka  pusė, pasidalinus džiaugsmu – jo padaugėja.
 

Individualios konsultacijos - Vytautė Racevičienė /+370 69330002